Circuitpark Zandvoort.

Geschiedenis

Op 3 juni 1939 werd de eerste autorace in Zandvoort verreden op een stratencircuit, onder meer over de Van Lennepweg, nu nog een van de belangrijkste toevoerwegen naar het huidige circuit. Hoewel de Tweede Wereldoorlog al snel uitbrak bracht het grote succes van die races de Zandvoortse burgemeester er toe om plannen te ontwikkelen voor een circuit. Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace plaats op het circuit van Zandvoort. Het circuit is grotendeels ontworpen door John Hugenholz. De snelste bocht is het Scheivlak.

Formule 1

De eerste Grand Prix die meetelde voor het wereldkampioenschap Formule 1 werd in 1952 verreden. De laatste race meetellende voor het WK op Zandvoort werd vooralsnog in 1985 verreden.

Heden

Tegenwoordig zijn de belangrijkste races die op het Circuit Park worden verreden een race uit het DTM-kampioenschap en de BP Ultimate Master of Formula 3, dat wordt gezien als het wereldkampioenschap Formule 3. Daarnaast wordt het circuit gebruikt voor de nationale autosport, waaronder de Formule Ford, de World Series by Renault, de Renault Clio Cup, de Seat Cupra Cup, de BRL V6 en de Endurance races. In 2006 vond ook de openingsrace van de A1 Grand Prix plaats op Circuit Park Zandvoort. Het circuit heeft een driejarig contract afgesloten met de A1GP-serie. De Pinksterraces en de Paasraces worden ook op dit circuit verreden.

Afbeelding:Circuit Park Zandvoort.jpg



Voor een vergrote weergave de kaart aanklikken.


Waar liggen mijn fotografische interesses.



Zoals al eerder aangegeven worden op het Circuit Park Zandvoort heel veel verschillende klasses gereden. Aangezien mijn interesse toch hoofdzakelijk uitgaat naar die klasses waar Porsches in uitkomen heb ik onderstaand een aantal klasses wat meer uitgelicht.



Binnen het Porsche 944-gebeuren heeft zich een aparte klasse ontwikkeld namelijk Porsche 944 Basic Racing.


De Porsche 944 Basic is een klasse waarin men kan racen met een competitieve Porsche tegen beperkte opstartkosten en beperkte kosten om te kunnen rijden. Om een eerlijke competitie te creëren, vooral met het oog op de kosten, het heel houden van de techniek en een eerlijke onderlinge competitie, zijn er een aantal regels opgesteld waar de Porsche 944 Basic racers zich aan dienen te houden.
Een aantal zaken zijn vrij om de coureur de mogelijkheid te bieden de racewagen naar zijn eigen zin op te bouwen en af te stellen. De toegestane of verplichte veranderingen zijn omschreven in een reglement. Aanpassingen aan de standaard welke niet zijn omschreven, zijn niet toegestaan. Er mag aan de wagen niets toegevoegd en/of verwijderd en/of vervangen worden wat de prestaties zou verbeteren en/of veranderen anders dan in dit reglement omschreven.Wijzigingen van dit reglement worden voorgelegd aan alle deelnemers van de Porsche 944 Basic Cup. Het Algemeen Reglement Autorensport van de KNAF, het DNRT Algemeen Reglement en eventueel reglement van het evenement zijn onverkort van toepassing.
Er wordt gereden met Porsche 944 Normaly Aspirated (NA), type 1 of type 2, 2479 cc motor met af fabriek 8 kleppen motor met 163 PK, bouwjaar 1983 - 1988.
Onderdelen dienen origineel Porsche te zijn en onderdelen mogen vervangen worden door onderdelen van alle toegestane modellen, tenzij in dit reglement anders aangegeven is.

Al met al is dit een erg leuke klasse om in te rijden waar nog bij komt dat veel van deze auto's ook weer zijn terug te vinden in onderstaande raceklasses. Voor mij komt daar nog bij dat een aantal rijders bekenden zijn (o.a. van 944 Forum.com.) en het gegeven dat mijn Porsche 944-S2 een doorontwikkeling is van de types waar mee wordt gereden.





De Historische Auto Ren Club (HARC) organiseert al meer dan dertig jaar wedstrijden met historische racewagens die zich in een steeds grotere belangstelling kunnen verheugen. De races kenmerken zich door een aparte, ontspannen sfeer en het publiek heeft de gelegenheid om auto's te zien rijden die men normaal alleen maar in boeken of musea kan aanschouwen.
.Belangrijke evenementen zijn de Historic Zandvoort Trophy, Spetacollo Sportivio (i.s.m. SCARB), de GTO Grand-Prix Classic op het Circuit Park Zandvoort en de races op andere circuits voor het Nederlands Kampioenschap Historische Toerwagens & GT's waarvan de HARC de klasse-organisator is.
Tijdens de races van de Historische Auto Ren Club rijden verschillende raceklassen. Enkele klassen rijden bij de HARC ieder jaar meerdere evenementen en sommige startvelden geven ieder jaar bij één evenement acte de presence.
In het raceseizoen 2007 zijn de belangrijkste klassen het Delta Lloyd Private Banking NK Historische Toerwagens en GT's, Youngtimer Trophy, MG Competitions, FISC EuroTour, Alfa Romeo Challenge, Equipe GTS (UK) en Morgan Motor Company Challenge (UK) en gastoptredens van Formula Gloria en Porsche 944 Basic Cup; voorts kunnen ook andere series aan de start komen zoals de Historische Monoposto's, Healey Drivers International, Jaguar Drivers of Gentlemen Drivers.





De Stichting DNRT ZomerAvondCompetitie Auto’s heeft tot doel het organiseren van trainingen en wedstrijden met een lage financiële en emotionele drempel; in het bijzonder om beginnende rijders in de gelegenheid te stellen zich (verder) in de autorensport te bekwamen en door te groeien naar hogere nationale en/of internationale klassen, onder het motto
“wij kunnen goed met elkaar door de bocht”.
De wedstrijden worden georganiseerd door de Stichting DNRT–ZomerAvondCompetitie Auto’s, onder auspiciën van de KNAF. De wedstrijden zijn zgn. breedtesport evenementen en tellen niet mee voor een Nederlands kampioenschap, tenzij expliciet anders is aangegeven. Natuurlijk is de
Porsche 944 Basic Cup ook hier weer vertegenwoordigd.





Racen met een Porsche. Een droom voor elke autosportliefhebber. Nu kan die droom voor iedereen met een Porsche uitkomen. Sinds begin 1999 is er namelijk de All Dutch Pleasure Club Racing met Porsches, de ADPCR. Een vriendenclub van Porsche-bezitters die graag op echte circuits willen rijden.

De ADPCR is een volledig onafhankelijke vereniging met meer dan 60 leden en op geen enkel wijze verbonden aan traditionele Porsche-clubs. De club staat dan ook open voor elk type Porsche. Meteen al het eerste jaar kregen we 36 enthousiaste rijders bij elkaar en hebben we een groot aantal keren kunnen racen op het circuit van Zandvoort, Assen en Zolder. Zonder noemenswaardige schades. Met in het totaal meer dan 100 starts en meer dan 15.000 ronden is dat een unieke prestatie. Het bewijst dat Porsche-rijders respect tonen voor elkaars materiaal. Dat wil niet zeggen dat ze niet hard gaan want de ranking weerspreekt dat duidelijk.
Bij de ADPCR rijden we met Porsches uit de series 914, 911, 924, 944 en 928.Al deze Porsches rijden samen in een veld, en ook hier vind je de jongens van de Porsche 944 Basic Cup weer terug.

We willen ieder nieuw seizoen graag van start gaan met nog meer deelnemers. Iedereen die een race-Porsche en een race-licentie heeft kan zich aansluiten bij de ADPCR.